Blogindlæg -
Hvad den digitale genfødsel af Pokémon kan lære marketers!
En hurtig tilbagespoling 20 år tilbage vækker minder om frikvarterer der blev brugt på at bytte kulørte kort, og eftermiddage tilbragt foran TV’et med en helt særlig tegneserie: Pokémon. Små søde, aggressive eller finurlige monstre var hovedpersonerne i kortenes og tegneseriens verden.
Et spring 20 år frem til 2016, og nu er hele verden igen gået Pokémon-amok. Med øjnene klistrede til mobilen vandrer folk rundt på jagt efter den næste Charmander eller Pikachu. De kendte fantastifigurer er rykket ud af de endimensionelle kort og ind på den mobile skærm, hvor man skal fange monstre i ens nabolag, kontor - ja, overalt i den virkelige verden.
Spillet, Pokémon GO, er allerede voldsomt populært i USA og også på vores side af Atlanten. Og nu er det ikke længere kun børn og unge, der spiller. Voksne er lige så optagede af den interaktive fangeleg, der er det nyeste indenfor augmented reality. Hvorfor? Det har vi kigget nærmere på med markedsførerens briller…
For at genskabe et brand, skal det holdes i live
Selvom Pokémon forsvandt fra skolegården, har det konstant udviklet sig igennem de seneste 20 år. Fysiske kort blev til TV shows, computerspil og merchandise. Det har skabt nye generationer af fans. I tråd med tiden var mobilappen Pokémon GO det næste logiske skridt. Her taler brandet direkte ned i tendensen med augmented reality og timingen er upåklagelig...
Timing er alt!
Lanceringstidspunktet for Pokémon GO er ikke tilfældig. Det er sommer, ferietid, folk er klar til at slappe af, og man vil være udendørs. Helst i solen, men en ægte Pikachu-fan strider sig gerne gennem sommerblæst for at fange sit lille monster. Det er også god timing i et større perspektiv: Pokémon fejrer i år 20 års jubilæum, og fans, som var børn dengang, har fået mere købekraft til at udleve deres nostalgiske trip.
Verden er mere connected end nogensinde før
Hvor mange reklamer så du i tiden op til lanceringen af Pokémon GO? Sikkert ingen. Men du hørte folk tale om det, ikke sandt?
I 2016 spredes nyheder hurtigere end nogensinde tidligere, og vi lever et online liv. I kraft af vores always on-tilværelse er social proof alfa og omega for brands. Som forbrugere læner vi os i stigende grad op af vores venner, netværk og anmeldelser, vi har læst. Vi bemærker brands eller tendenser, fordi vores omgangskreds taler om dem.
Pokémon GO har ikke investeret dyrt i reklame, fordi det var unødvendigt. Du behøver ikke store budgetter til traditionel markedsføring for at være en effektiv marketer. Du skal tværtimod kunne connecte med folk og ramme tidsånden.
Kunder kræver anerkendelse
Pokémon GO giver merværdi, fordi trofaste brugere af appen bliver belønnet med sjældne Pokémon monstre og kampe. De forskellige rewards er en investering fra Pokémon GOs side, som holder brugerne tryllebundet til universet og fastholder deres interesse. Det er vanedannende, og det er præcis hvad et brand skal være for at forblive relevant.
Undervurder aldrig nostalgiens styrke…
De unger, der byttede kort i skolegården og løb hjem for at se tegnefilmen, er basen for Pokémon GOs popularitet. De husker legen og oplever en nostalgi og loyalitet overfor det nye, moderne spil. At vække følelser er noget af det allervigtigste et brand skal stræbe efter, for et følelsesmæssigt bånd gør forbrugere mere tilbøjelige til at investere i et produkt.
Pokémon GO er altså ikke kun et spil og en leg, det er genial markedsføring. Lær af brandet og overfør de ovenstående principper på din egen strategi. Det vil gøre nye målgrupper interesserede og give eksisterende kunder større grund til at forblive trofaste. Og i mellemtiden kan vi mødes med bøjet hoved over vores mobiler på jagt efter det næste lille monster. #GottaCatchEmAll
Vil du have de nyeste tendenser om kommunikation og markedsføring? Så tilmeld dig vores månedlige nyhedsbrev.